Saturday 15 October 2011

Zaman IT semua dah berubah...............

Kini tidak seperti dulu lagi. Huh.... dulu kalau ada sorang yang ada komputer dalam satu kampung riuh. Bak kata orang ....telor sebiji riuh sekampung. Saya sendiri hanya mendapat komputer pertama saya pada tahun 1994.

Tapi kini dah lain. Semuanya dah berubah. Kedai komputer bersepah. Komputer dah banyak. Dan yang paling membanyakkan lagi PC dan Lap Top ini ialah dasar kerajaan Negeri Terengganu yang membahagikan Lap Top percuma untuk semua pelajar  darjah 6 sekolah rendah di negeri Terengganu tanpa mengira asal negerinya.

Itu berlaku sejak tahun 2009 iaitu anak  saya yang ke 3 perempuan. Kemudian kerajaan telah melebarkan lagi pemberian lap top kepada semua pelajar tahun 5 di negeri Terengganu. Ah yang ni anak saya yang nombor 4 lelaki. Kemudian paling baru Menteri Besar Terengganu mengishtiharkan bahawa pelajar tahun 4 di seluruh negeri Terengganu akan dapat lap top. Wah memang hebat. Dan memang dah dapat pun. Cuma hanya ada beberapa DUN yang belum dapat.

Ini yang kerajaan negeri Terengganu. Kemudian tambah lagi TM pun buat promosi Streamyx iaitu semua pelajar yang baru masuk IPT layak dapat lap top percuma bila melanggan talian rumah dengan Streamyx. Aaaa ni yang seluruh Malaysia.

Maka dengan ini bertambah-tambah banyak lah isi rumah yang ada laptop dan PC.

Last sekali projek mega kerajaan bahawa pelajar yang bapanya di bawah RM1000 layak dapat laptop.

Dengan ini sahlah bahawa kita sudah masuk zaman IT, Semua rakyat dah ada PC atau Lap Top. Harapan kita ialah agar semua usaha murni ini tidak disalah gunakan kejalan yang tidak baik. Gunakanlah lap top ini ke jalan yang boleh membawa peningkatan dalam diri, keluarga dan masyarakat amnya.

No comments:

Post a Comment