Friday 16 December 2011

Majlis Khatam alQuran Pelajar Kelas Yayasan Negeri Terengganu 2011

Baru-baru ini saya sempat menghadiri Majlis Khatam AlQuaran Pelajar-Pelajar Kelas KAFA dan Yayasan Negeri Terengganu yang diadakan di Stadium Tertutup Sultan Mizan. Majlis Khatam itu dihadiri oleh semua pelajar-pelajar kelas Yayasan bagi Parlimen Kuala Terengganu dan Batu Rakit.

Sebenarnya saya ni bukannya AJK Penyelaras akan tetapi oleh kerana baju melayu yang saya kenakan tu sama dengan baju melayu AJK Penyelaras jadi depa ingatkan saya AJK gak. Pada hal saya ni bapak budak je. Jadi kelebihannya boleh sama ke sana ke mari ambil gambar untuk program tersebut.  Sebenaknya baju tu ialah baju melayu raya tahun ni. Warna biru muda.

Program bermula jam 9.00 pagi dan berakhir jam 12.00 tengahari. Inilah kali pertama saya menghadiri program yang serupa. Tahniah kepada Yayasan Terengganu yang merupakan penganjur.

Bila tengok wajah-wajah kanak-kanak sekolah rendah ni rasa begitu sayu dan hiba sekali. Wajah-wajah yang tidak berdosa yang diselimuti oleh suasana keislaman. Sebab saya ni guru sekolah menengah. Mereka yang sekolah rendah ni mendapat pengiktirafan ni kerana Khatam Al Quran. Sesuatu yang amat mulia dapat khatam alQuran sebelum usia 12 tahun.

Kepada anda-anda semua di luar sana pastikan anak anda dapat baca quran. Aaaaa dan pastikan mereka dapat khatam sebelum naik sekolah menengah. Kerana kesannya kalau naik sekolah menengah quran pun tak pandai dan tak khatam pula aisah men buruk padahnya.

Wassalam nanti jumpa lagi.


Pelajar membanjiri dewan menghadap pentas utama



Ajk terdiri dari guru agama sekolah rendah



Barisan atas para ibu bapa











Memenuhi ruang stadium


Wajah tak berdosa



Mohammad Naim minat jadi hafiz

Anak saya Mohamad Naim kanan sekali

Suasana di luar Stadium tertutup Sultan Mizan

Wah ramainya orang. 

No comments:

Post a Comment