Saturday 12 March 2011

Tsunami Jepun - Kebocoran Reaktor Nuklear Adakah Chernobyl Kedua

Ekoran dari peristiwa Tsunami tersebut maka 2 buah loji nuklear Jepun telah dilaporkan mengalami kebocoran. Setakat ini ia tidak melibatkan nyawa manusia meskipun sumber menyebutkan bahaw sekurang-kurangnya 4 orang mengalami kecederaan. Berita ini disahkan oleh Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Yukio Edano, mengesahkan bahawwa berlaku letupan dan kebocoran radiasi di loji jana kuasa nuklear Tokyo Electric Power Co’s (TEPCO) Fukushima Daiichi. Katanya, “Kami sedang mengkaji punca letupan itu dan situasinya dan kami akan membuat pengumuman kepada orang ramai apabila mendapat maklumat lanjut,”.

Walaubagaimana pun dikhuatiri kebocoran ini akan membawa kepada bencana alam yang kedua selepas kebocoran loji nuklear di Chernobyl Rusia.

Peristiwa Chernobyl  adalah tragedi kebocoran nuklear yang berlaku pada 26 April 1986, di Pusat Nuklear Chernobyl di Ukraine (kemudiannya Ukrainian Soviet Socialist Republic,sebahagian daripada Soviet Union). Ia dianggap perisitwa kebocoran nuklear yang terburuk dalam sejarah dan satu-satunya Peristiwa Kebocoran Peringkat ke 7 berdasarkan skala nuklear antarabangsa  International Nuclear Event Scale.



Kemusnahan ini berlaku pada 26 April 1986, di reaktor nombor 4 di Pusat Nuklear Chernobyl, berdekatan bandar  Pripyat dalam Republik Sosialis Ukraine Rusia,  semasa ujian sistem. Letupan punca tenaga eleitrik telah berlaku secara tiba-tiba, kemudian percubaan dilakukan untuk menutup sistem secara emergency.


Kemudian letupan yang lebih besar berlaku  yang membawa kepada letupan simpanan tenaga nukear  dan beberapa letupan besar yang lain/. Kejadian ini telah  menyebabkan bahan-bahan graphite moderator dari reaktir ini terbebas ke udara dan bertindak balas. Hasil dari tindak balas ini telah menyebabkan kebakaran besar dan kesan tindakblas radioaktif telah terbebas ke udara dalam ruanglingkup yang luas, termasuk Pripyat.


Habuk dan tindak balas ini dapat dilihat sehingga ke barat  Soviet Union, Timur Eropah, Eropah, Barat Erpkah dan Selatan Eropah. Banyak kawasan di  Ukraine, Belarus, dan  Russia telah terpaksa dikosongkan, dengan sejumlah lebih dari 336,000 telah terpaksa ditempatkan semula. Berdasarkan data-data resmi kerajaan Soviet lebih kurang 60% daripada abu tersebut mendarat di Belarus.

Sila lihat video di bawah untuk mendengar liputan kebocoran loji nuklear jepun:



Your admin: Abdul Manan Ali

No comments:

Post a Comment